Singing is better than anything. Instruments actually attempt to imitate the human voice, the earliest and purest musical instrument.
bron: www.jazzloft.com
The Oom Maw Maw does the opposite: they imitate instruments in their unique a capella group. To me this is the most fascinating singing that exists, because ever since the 19th century you just hear singers trying to holler louder than the orchestra (which for me sums up ‘classical' singing).
The singing techniques of The Oom Maw Maw are much closer to the original and natural singing traditions of jazz, rock and folk music, and, I'm firmly convinced, also to the Middle Ages and the Renaissance. Also reminiscent of those times is the 4-voice a capella setting: then by far the major musical expression. I think composers like Josquin and Dufay would have been delighted to compose for The Oom Maw Maw. Wonderful! A true celebration.
Louis Andriessen, composer.
Foto: T.M. Greuter. (bron: www.geheugenvannederland.nl )
1981
Peggy Larson, een Amerikaanse jazz zangeres en docent Zang aan de conservatoria van Rotterdam en Arnhem, is dirigente van het Crea-koor. In dit jaar komen Tobias Oudejans, Gabriël Oostvogel en Liesbeth Harting bij deze groep.
1983
Peggy Larson richt het twaalfkoppige TAMAM op, een a cappella jazz koor. Ze vraagt o.a. Tobias, Gabriël en Liesbeth voor dit koor.
Een paar jaar later stappen na een etentje Peggy, Tobias, Gabriël en Liesbeth spontaan de straat op (Leidsestraat in Amsterdam) om TAMAM- en CREA-repertoire te zingen.
Na de zomer vertrekt Peggy echter weer naar Amerika. De drie willen echter doorgaan, en vragen TAMAM-lid Winanda van Vliet om met ze mee te doen.
Hiermee is The Oom Maw Maw geboren. De groep bestaat dus uit:
- Winanda van Vliet
- Liesbeth Harting
- Gabriël Oostvogel
- Tobias Oudejans
1988
Op 5, 6 en 7 juni nemen ze hun eerste album op: The Oom Maw Maw On Stage . Ze gebruiken hiervoor LIVE concerten in het Amphitheater van Amsterdam. Het is meteen een LIVE opname dus!
1989
Het in 1988 opgenomen album verschijnt dit jaar officieel bij SATB Records (Amsterdam).
1990
The Oom Maw Maw zingt op het “Voices Festival 1990" (28 april t/m 13 mei), waar o.a. ook Montezuma's Revenge aan meedoet. Het festival wordt voor de tweede maal georganiseerd, dit keer uitgebreid naar steden in België (de ondertitel luidt “In Nederland En Vlaanderen").
Directeur Bert van Mourik heeft kundige vrijwilligers ingeschakeld zodat het festival als een zonnetje loopt.
1991
Ergens tussen 1989 en 1991 neemt Tobias (de bas) afscheid. TAMAM-lid Hans Cassa wordt gevraagd om hem te vervangen. Hans is overigens net begonnen bij de groep Montezuma's Revenge en is nog student Zang aan het Rotterdams conservatorium.
Op 7 januari wordt op België 1 een tweede impressie van het “Voices Festival 1990" uitgezonden. The Oom Maw Maw zingt ‘Stolen Moments', ‘Cancion de Buenos Aires' en ‘You Run Your Mouth'.
In februari en maart van dit jaar duikt The Oom Maw Maw de studio in (Aurec, in Huizen) om het tweede album op te nemen: Roger's Livingroom
Het album verschijnt bij Timeless Records.
“Roger's Livingroom" verwijst vermoedelijk naar de studio van Roger Leppers, de recording engineer.
Liesbeth en Roger geven dit jaar een vernieuwde versie uit van de “Eenvoudige Muziekleer", oorspronkelijk van Henny Schouten uit 1929!
1992
In dit jaar verlenen Peggy Larson, Liesbeth, Winanda, Gabriël en Han Buhrs hun medewerking aan het album Live at the Bimhuis van Sean Bergin & M.O.B.
1993
Volgens https://resources3.kb.nl/010635000/pdf/DDD_010637713.pdf treedt de groep op 12 november op in de Stadsschouwburg van Heerlen in de volgende samenstelling:
- Winanda van Vliet
- Liesbeth Harting
- Gabriël Oostvogel
- Frank Stoop
Volgens de biografie van Winanda (zie www.winanda.nl) heeft de groep optredens gedaan in Duitsland, Turkije, Mexico en Indonesië.
Het is mij niet bekend wanneer The Oom Maw Maw is opgeheven.