De moeilijkheidsgraad wordt nog wat opgeschroefd door lastige overdubs mèt solo... (dus 9-stemmig!) Maar wees gerust - de muziek van Acappella is erg helder en eenvoudig van struktuur, dus de stemmen zijn goed te volgen. Ook Intermezzo is goed te volgen in hun nummer ‘Spoorse Regels', hoewel het opschrijven zo zijn eigen uitdagingen kent. Ter variatie heb ik een vrouwenkwartet (For Real) toegevoegd: een transcriptie van een arrangement van Mervyn Warren.
Artiest: | The Acappella Company | |
Album: | ACAPPELLA CLASSYCAL (1994) | |
Track: | 10 O Sacred Head |
The Acappella Company is geen groep maar een organisatie; het is feitelijk de paraplu boven diverse a cappella-uitingen van oprichter Keith Lancaster. Hij heeft de jaren door vele albums uitgebracht waarop zangers, die in dienst zijn bij The Acappella Company, zingen.
Dit arrangement (uit 1994) is van Kevin Schaffer, éen van de zangers van de groep Acappella in de jaren '90.
Bariton Brian Randolph zingt overigens de lead. Het is mij niet bekend wie de andere stemmen zijn.
Het nummer is in hetzelfde arrangement verschenen op het album Hear It In Our Voice III (1995); track 9.
Luister hier naar het nummer op: Youtube
- Transcriptie: Ton Schreuders
't is eigenlijk bijna onmogelijk om door de galm heen te horen wie wat zingt. Daarom moet je niet voor 100% vertrouwen op de correctheid van de stemvoeringen. Ik heb er wel voor gezorgd dat de akkoorden die je hoort kloppen met deze notentekst. |
Wat de tekst betreft: mijn bron was Hear It In Our Voice III; die verzamel-CD bevat geen liedteksten dus heb ik even moeten zoeken. In THE HANDBOOK TO THE LUTHERAN HYMNAL (St. Louis: Concordia Publishing House, 1942), pp. 135-136 vond ik de tekst; evenwel is de 1e helft van strofe 1 genomen, en de 2e helft van strofe 2! Bestaat er een dergelijke Amerikaanse mix, of heeft Acappella zèlf hiervoor gekozen? Voor het 2e vers namen ze strofe 8 in zijn geheel. Wil je de tekst er zelf op naslaan, dan kan je die hier downloaden. Dan kan je ook zien, dat de woorden van maat 14/15 en 32 enigszins zijn ‘gemoderniseerd' - iets wat vreemd is omdat de rest wel in de oude taal overeind gebleven is. Ik vermoed dus dat Acappella een bestaande Amerikaanse tekstvariant heeft gebruikt. Weet iemand hier meer over? |
Ook nu weer heb ik gezwoegd met de bladspiegel. Helaas paste het geheel net niet op drie bladzijden. |
Artiest: | Acappella | |
Album: | SWEET FELLOWSHIP (1989) | |
Track: | 10 To Be With You |
Echt zo'n liedje om zelf mee te zingen. Ik bedoel dus voor persoonlijk gebruik; dit liedje past niet in een concert-situatie (te simpel!).
- Transcriptie: Ton Schreuders
De overdub van mt 32 heb ik uitgesmeerd over de beschikbare stemmen. Het is namelijk aannemelijk dat de 3-stemmige overdub door de 3 hoogste heren gezongen wordt, maar omdat tenor 2 de solo al draagt heb ik de driestemmigheid verdeeld met hulp van de bas. (Qua blending is dit wel mogelijk trouwens - wel eventjes oefenen..) Ik vond het wel een sport om de solo van mt. 33 t/m 36 goed op te schrijven! |
Artiest: | For Real | |
Album: | IT'S A NATURAL THANG (1994) | |
Track: | 07 You Don't Know Nothin' |
Hoewel het lang geleden is, zullen de leden van het close harmony groepje van het Utrechts Conservatorium het nog vast herinneren... Onder leiding van Annemarie Maas zongen Jessica Koomen , Eva Kieboom , Wouter Hamel , Itamar Lapid en mijzelf dit ijzersterke nummer van For Real.
- Transcriptie: Ton Schreuders
Natuurlijk is het intro ‘freely' bedoeld. Toch hebben daar noten aan vooraf gelegen. Misschien zijn het deze geweest? (Er valt over te twisten hoor!) Wat kan die alt toch ontiegelijk laag!! (maat 8) |
Of de stemvoering in maat 22-23 helemaal juist is ben ik niet zeker van. Het is in ieder geval ‘anders' dan dat het ‘normaal' zou zijn, omdat een andere stem ineens opvalt (hier neergeschreven bij alt 1). |
Wie zou de solo's zingen...? Ik vermoed dat solo 1 door iemand anders gezongen wordt dan solo 2 (vanaf mt 28). Ik heb er voor gekozen om solo 1 aan sopr. 1 te geven en solo 2 aan sopr. 2... Solo 3 dan weer door sopraan 1, hoewel met wat aanpassingen het best door alt 1 gezongen kan zijn... |
De tekst van de begeleidende partijen vanaf maat 28 houdt het midden tussen “two" en “doo". Toch maar voor de laatste optie gekozen. |
Het is lastig te horen welke noot de 2e sopr. heeft op de laatste kwart van mt 91. Het klinkt als een d, maar omdat 95 duidelijk een des heeft, evenals 99, kies ik hier toch ook maar voor des. |
In mt 93 had ik sopr1 eerst een gedetailleerd ritmische lijn gegeven, maar later ben ik daar op teruggekomen (in mt 95 wordt het wel èrg lastig, vooral vanwege de inflections), vandaar dat deze maten gewoon kwartnoten bevatten. (Dat is ook ongetwijfeld het origineel van For Real geweest!) |
Tot slot: ik vond het wel leuk om de (gedubde) uitroep ook te verwerken; tenslotte is het toch 1-stemmig - de 1e sopraan kan dan best gemist worden... Het geheel kon in 8 pagina's gewurmd worden. Sorry voor de kleine letter. Maarja, het moet ook wel te zien blijven welke lettergreep bij welke noot hoort! |
Artiest: | Intermezzo | |
Album: | IN FOOL COLOR (1991) | |
Track: | 11 Spoorse Regels |
Een stukje “spoorreglement", vervat in een ‘chant'. Om ruimte te besparen heb niet voor de traditionele notatie van een chant (in het Nederlandse taalgebied ook wel bekend als onberijmde psalm) gekozen, maar voor een traditionele notatie, met herhalingstekens.
- Transcriptie: Ton Schreuders
Veel verdubbelingen... dus lastig. | |
‘maat' 25 is mij niet duidelijk wie het belgeluid maakt. Zowel treble als de twee tenoren hebben de mogelijkheid, als de stemmen wat omgelegd worden. Ik ben niet zeker van de keuze die ik gemaakt heb; de klank van de stem lijkt van Stijn, maar de treble en 1e tenor lijken te lopen zoals ik heb opgeschreven. | |
Het is bijna niet te horen, maar in maat 2 moet (op basis van maat 36-zelfde situatie) de 2e tenor een b hebben... Maar goed dat ie niet zo goed te horen is, want het is niet zo'n fraai akkoord daardoor. (Dubbele terts) |