Via het (toen nog) vijfstemmige Intermezzo gaan we via de alomgeprezen The King's Singers naar zes-stemmigheid. Take 6 is wat velen betreft het toppunt van zes-stemmigheid. We beginnen het kijkje in hun keuken voorzichtig: we bekijken een niet officieel uitgebracht vierstemmig nummer!
![]() |
Artiest: | Intermezzo |
Album: | STILL CRAZY (1994) | |
Track: | 01 Still Crazy |
Download de pdf-file (en midi-file) van de transcriptie.
- Transcriptie: Ton Schreuders







![]() |
De solo is ‘freely'. Soms heb ik de versieringen letterlijk overgenomen omdat het eenvoudig te noteren was. Soms was het moeilijk noteerbaar; in die gevallen heb ik het maar weg gelaten. |
![]() |
Artiest: | The King's Singers |
Album: | GOOD VIBRATIONS (1989) | |
Track: | 09 Some Folk's Lives Roll Easy |
In dit zes-stemmige nummer zijn veel keuzes gemaakt. Dat wil zeggen: het oor geeft geen uitsluitsel, dus moet het brein voor een oplossing kiezen.
Maak je eigen transcriptie en vergelijk!
- Transcriptie: Ton Schreuders







![]() |
Bariton en tenor 2 zijn op de 3e tel van mt 3 slechts zéér zwakjes te horen! | Omdat in maat 12 de a zo goed doorkomt en vloeiend overloopt naar de b, heb ik een extra "a" genoteerd bij treble 2. De b die erna komt is zeker, maar de a is een gokje. Logischer zou zijn dat de 1e tenor die a heeft, maar die heeft nog die versiering. |
Ik heb lange tijd getwijfeld of in maat 7 en 15 de 2e treble OF de 1e tenor deel uitmaakt van die 4-stemmigheid. De keuze die ik gemaakt heb was eerst gebaseerd op twee waarnemingen: 1) de kwartool in maat 7 loopt waarschijnlijk gewoon door naar de b in maat 8, terwijl DAARBOVEN een extra (dunnere) g komt. 2) de tweede helft van mt 22 heeft een lichtere (treble2-)inzet; dat zou kunnen betekenen dat de tenor wordt verlaten en de treble2 het overneemt. Tegenwerpingen zijn echter: 1) de kwartool in mt 15 is erg licht gezongen (falset? Dus door treble2?) 2) de b van mt 16 (inzet treble2) klinkt ‘dikker' dan het falsetregister zou kunnen. Dus moet door een tenor gezongen zijn. Daar staat tegenover, dat de rest van mijn tenorpartij wel erg laag zou zijn voor treble2; echter deze klinkt toch stevig. Doorslaggevend waren deze twee punten: 1) De-King's-Singers-kennende zal er geen verschil zijn tussen maat 7 en 15, d.w.z. DEZELFDE mensen zullen zingen; 2) er vanuit gaande dat de PANNING constant blijft, is te concluderen dat de heren ‘op een rijtje' staan, d.w.z. links naar rechts = hoog naar laag. In dat geval is de b van mt 16 (inzet treble2) MEER naar links dan de door mij geschreven tenorpartij! |
Maat 28 is wederom lastig; de individuele stemmen van de bariton, 1e en 2e tenor zijn slecht te onderscheiden. De nuvolgende noten zijn ‘een gokje' geweest: mt 28: 1e en 3e noot van bariton; 1e 2 noten van 2e tenor. |
Maat 30 is een RAADSEL wat betreft de 2e treble. Die zingt zó zacht! Eigenlijk al vanaf mt 26... Pas op de tweede helft van 30 is het zeker dat de fis toebehoort aan hem. Hetgeen daaraan vooraf gaat is of te horen na zeer lang luisteren, of het resultaat van de ‘klanksensatie', zoals in mt 30 1e noot. (Die 1e noot kan nl. een b, cis, d of e zijn. De b is niet waarschijnlijk, anders was die wel duidelijker te horen geweest, dus de keus is nu tussen cis, d of e. Cis geeft duidelijk een ‘voorhoudingskarakter' aan het akkoord, echter dit is niet zo geprononceerd op de opname; de e geeft een wat ‘kale' klank, dus dan blijft de d over, die zorgt voor een ‘algemeen' geluid - hetwelk m.i. het meest met het origineel overeenkomt.) |
Kan iemand mij vertellen wat de 2e tenor in maat 32 uitvoert?? Die eerste c is al heel zacht, maar daarna wordt het volledig onduidelijk. Je snapt dat de hier gepresenteerde oplossing is gemaakt vanwege de rare sprong in de eerste tenor. Die sprong is namelijk heel duidelijk te horen. (Hoewel niet helemaal vast staat dat die toebehoort aan hem; het lijkt namelijk van de 2e treble te komen, maar dat zou onlogisch zijn.) |
In maat 36 zingt de 2e tenor op de 2e achtste vals! Jawel! Hij zingt daar een soort as. Vanwege de logica heb ik in de transcriptie er toch maar een a van gemaakt... |
Maat 43: 2e tenor en bariton zijn moeilijk op de laatste 8e. De hiergeschreven bariton noot is ineens zeer duidelijk. Dat kan betekenen: a) een ‘uitschieter' van de bariton b) bar en 2e ten op dezelfde a. Ik meen ergens toch die cis te horen die de 1e treble verdubbelt; bovendien is het een melodie-noot; en bovendien is die a wel erg dik van geluid (meer voor de bariton dan voor de tenor). Dús blijft optie a over. Vreemd is wel dat ik de melodie in de tenor niet meer hoor in de volgende maat. En wat doet de bariton? Het lijkt alsof hij naar een lage g duikt op de 1e tel, maar waarschijnlijk is alleen de 2e 8e verdubbeld met de bas. De 2e tenor versterkt dan de 1e tenor (die stem is ook duidelijker ineens). Het blijft evenwel een moeilijk plekje. |
En dan tot slot deze laatste maten: 53 en verder. Vanaf mt 53 heeft de eerste tenor een onwaarschijnlijk lange d. Maar toch... hij is er. En dan die eigenaardige stemkruising in maat 55-56 in de 2e tenor... Heeft iemand een betere oplossing? Of is dit tòch correct? |
![]() |
Artiest: | The King's Singers |
Album: | LOS IMPOSSIBLES (2009) van L'Arpeggiata | |
Track: | 15 Villancico Catalàn |
The King's Singers zijn gastzangers op dit album van L'Arpeggiata. Het Catalaanse volksliedje (voor de kersttijd) hebben ze voor dit album opnieuw ingezongen (het was al te horen op hun album A Little Christmas Music (1989); zie Youtube). Echter is op het album van L'Arpeggiata de diepgang van de uitvoering véél groter.
- Transcriptie: Ton Schreuders







![]() |
Wat een práchtige uitvoering van dit nummer. Het transcriberen is absoluut geen straf! |
De liedteksten plaatsen me voor een probleem. Ik ken geen Catalaans, maar ik zie wel dat de tekst in het CD-boekje van L'Arpeggiata soms afwijkt van wat ze zingen; bovendien is de tekst elders op internet in wéér een andere versie te vinden. Ik hanteer hier de woorden zoals ik de woorden hoor op de opname. |
Maat 12-15 zijn bijzonder lastig, omdat de groep daar enorm goed mengt. |
Datzelfde geldt voor mt 18-19. De tekstplaatsing in mt 37 is een gokje, want het is echt niet te volgen als je geen Catalaans spreekt. |
![]() |
Artiest: | Take 6 |
Album: | (radio uitzending) | |
Track: | Chestnuts Roasting On An Open Fire |
Dit is NIET het zesstemmige The Christmas Song van het album ‘We Wish You A Merry Christmas' (1999) maar een vierstemmige versie die Mark Kibble daarvóór maakte.
Onderstaande mp3 (excuus voor de slechte kwaliteit) laat het nummer horen; het is een live opname van de Japanse radio en voor zover ik weet de enige registratie van dit nummer.
Vierstemmig... maar het blijft Take 6!
- Transcriptie: Ton Schreuders










![]() |
Inclusief Mark's versieringen! |
Heerlijk om mee te zingen. Maar nog niet zo simpel om op te schrijven... |